Paskelbta naujausia 2021 m. „European Payment Report“. Daugiau skaitykite čia >>>

Ilva Valeika. Lietuvos verslų rūpestis – vėluojantys mokėjimai: dvigubai dažniau prašoma išankstinio apmokėjimo

Nors Lietuvos ekonomika, panašu, atlaikė pirmuosius pandemijos smūgius, didžioji dalis verslų juos skaudžiai pajuto. Kaip rodo mūsų bendrovės paskelbta naujausia Europos mokėjimų ataskaita, 47 proc. Lietuvos įmonių pajamos per pandemiją sumažėjo ir iki šiol liko mažesnės nei prieš prasidedant pasaulinei sveikatos krizei. Be to, daugelis verslų buvo priversti imtis papildomų priemonių tam, kad užtikrintų sklandžius pinigų srautus.

Mažėjant pajamoms susirūpino vėluojančiais mokėjimais

Mūsų inicijuotos ataskaitos duomenys rodo, kad tai, jog per pandemiją įmonių pajamos smuko ir iki šiol nesugrįžo į įprastą lygį, Lietuvoje dažniausiai pripažino apgyvendinimo ir poilsio paslaugų (71 proc.), nekilnojamojo turto ir statybų (58 proc.) bei pramonės (52 proc.) įmonės. Visuose kituose sektoriuose taip pat reikšminga dalis – nuo 25 proc. iki 50 proc. – įmonių Lietuvoje patyrė pajamų mažėjimą.

Natūralu, jog sumažėjusios pajamos lėmė didėjantį verslų susirūpinimą savo likvidumu ir sklandžių pinigų srautų užtikrinimu, todėl siekdamos suvaldyti vėluojančių mokėjimų rizikas, daugelis įmonių Lietuvoje ėmėsi papildomų veiksmų, o Europos mokėjimų ataskaitos duomenimis, ypač išaugo išankstinio apmokėjimo iš savo klientų reikalaujančių įmonių dalis. Palyginimui, jei 2020 metais išankstinio apmokėjimo už prekes ar paslaugas reikalavo tik 26 proc. įmonių, tai šiemet tokios priemonės ėmėsi beveik pusė (47 proc.) verslų.

Žvelgiant į ekonominę padėtį Lietuvoje ir pandemijos sukeltus padarinius, galima teigti, kad didelis neapibrėžtumas ir finansiniai iššūkiai daugelį įmonių privertė imtis papildomų atsargumo ir rizikos suvaldymo priemonių – pavyzdžiui, reikalauti iš klientų išankstinio sąskaitų apmokėjimo. Jei ekonominio stabilumo ir augimo metu įmonės turi daugiau finansinio lankstumo ir gali toleruoti ilgesnius sąskaitų apmokėjimo terminus, tai sudėtingesniu laikotarpiu verslai dažnai linkę „įjungti“ išgyvenimo režimą, kuomet pirmiausiai siekiama užtikrinti sklandžius savo pinigų srautus. Dėl to jautriai reaguojama į mokėjimų vėlavimus ir operatyviai dedamos pastangos siekiant jų išvengti.

Vėluojantys mokėjimai stabdo verslo plėtrą

Žinoma, tokios įmonių pastangos yra visiškai suprantamos. Nuo sklandžių pinigų srautų priklauso verslų galimybės atsiskaityti su savo tiekėjais ir partneriais, investuoti į verslo plėtrą. Kaip rodo Europos mokėjimų ataskaita, šias galimybes pandemijos sukelti finansiniai sunkumai ryškiai apribojo: 13 proc. Lietuvos įmonių reaguodamos į COVID-19 krizę mažino darbuotojų skaičių, o 12 proc. atšaukė arba atidėjo savo strategines investicijas. Be to, 24 proc. įmonių šiemet planuoja mažinti savo išlaidas, kas taip pat yra sunkus, tačiau teisingas sprendimas, norint išspręsti susiklosčiusią situaciją.

Ne paslaptis, kad pinigų srautų, skolų ir mokėjimų suvaldymas šiuo neapibrėžtumo laikotarpiu įmonėms tampa kritiškai svarbus. Dažnai to siekdamos įmonės yra priverstos laviruoti tarp gerų santykių su klientais išsaugojimo ir nenutrūkstamų pinigų srautų užtikrinimo, joms priimtinų mokėjimo terminų taikymo. Mūsų turimi duomenys rodo, kad ketvirtadalis įmonių Lietuvoje per pandemiją prašė savo tiekėjų prailginti sąskaitų apmokėjimo terminus. Įmonėms, kurių finansinė padėtis yra gera, toks mokėjimo terminų pratęsimas galbūt ir nėra labai skausmingas, tačiau toms, kurios pačios susiduria su sunkumais, užsitęsę apmokėjimai gali tapti didele našta ar net grėsme veiklos tęstinumui.

Svarbu sumažinti rizikas

Sumažinti su vėluojančiais mokėjimais susijusias rizikas gali padėti ne tik išankstiniai apmokėjimai, bet ir įvairios kitos priemonės. Pavyzdžiui, mokėjimų išskaidymas dalimis gali padėti užsitikrinti bent minimalius, įmonės išgyvenimą užtikrinančius pinigų srautus, o likusią pinigų dalį gauti vėliau. Tokia priemonė gali būti ypač pravarti tuomet, kai su finansinių problemų patiriančiu klientu svarbu išlaikyti gerus santykius.

Be to, siekiant apsisaugoti nuo klientų nemokumo nemažai galima nuveikti dar prieš pradedant su jais bendradarbiauti. Viena iš plačiausiai tam naudojamų priemonių – įmonės ar privataus vartotojo mokumo, kredito reitingų patikrinimas tuo užsiimančiose įstaigose. Siekiant maksimaliai sumažinti rizikas savo skolininkų kreditus taip pat galima apdrausti. Galiausiai, sąskaitų apmokėjimą laiku gali užtikrinti bendradarbiavimas su skolų išieškojimu ir kreditų valdymu užsiimančiomis bendrovėmis.

Atsakingas sąskaitų apmokėjimas – kiekvieno pareiga

Siekiant sumažinti jaučiamos krizės padarinius ir vėl sugrįžti į augimo trajektoriją visiems ūkio subjektams bei vartotojams, svarbu suvokti savo atsakomybę ir laiku atliekamų mokėjimų svarbą. Ekonomikoje ir versle viskas yra susiję – jei viena įmonė neatsiskaito su savo partneriais laiku, jie gali susidurti su likvidumo problemomis. Tokiu būdu sukeliama savotiška grandininė reakcija, gramzdinanti visą ekonomikos laivą. Dėl to savalaikis sąskaitų apmokėjimas yra kiekvienos įmonės ir kiekvieno vartojo atsakomybė, nuo kurios didele dalimi priklauso, kaip greitai atsigaus kiekvienos šalies ir visos Europos ekonomika.


Contact person

Linda Hakima

Personalo, prekės ženklo ir komunikacijos direktorė Baltijos šalims

linda.hakima@intrum.com